Történt egyszer, hogy megbízást kaptunk egy 11,5 m magas erdei kilátó tervezésére, amit 11 különböző helyre kellett letelepíteni, engedélyezni. Mivel egy típustervről, egy erdei kilátóról van szó, természetesen mindegyiket erdőbe, azonos besorolású területre kellett engedélyeztetni.
Az elkészült terveket benyújtás előtt leegyeztettük az egyik építéshatósággal, mivel az ország minden területére azonos jogszabályok vonatkoznak – gondoltuk ennyi elegendő lesz.
Felszereltük a terveket, az előírt mellékletekkel és beadtuk az ország 11 különböző építéshatóságához engedélyeztetésre. Néhány nap elteltével, – nyilván ez alól kivételt képez, akivel előre egyeztettünk – szinte mindegyiktől jöttek sorban a hiánypótlási értesítők, hogy hiányosan nyújtottuk be a tervdokumentációt.
Nagyon groteszk volt a helyzet, mert a hiánypótlások tartalmilag teljesen eltértek egymástól.
Az egyik helyen például „utcaképet” kértek (az erdő közepén, ahol nemhogy utca nincs, hanem ösvény sem). Körös körül erdő. Fa, fa és fa.
Egy másik helyen geológiai fúrást írtak elő, az alapozás igazolására. -Ez jelentős túlkapás, hiszen az erdő közepére, ahova a kilátót terveztük, csak „hörcsögcsapás” vezetett. Az építmény méretéhez egyébként általánosságban nem előírás az ilyen, de a hatóságnak, ha úgy tetszik külön az Építtető terhére előírhatja.
Az ügyintézés nem ingyenes, hanem illetékköteles volt. A különböző települések építéshatóságai, még az eljárási illeték mértékét is különböző összegben határozták meg (pedig a törvény azonos építményre – típus kilátó – mindenhova azonos mértéket írt elő).
Ezek a hiánypótlások kellemetlenek mind a Tervezőnek, mind az Építtetőnek. Valamint, nyilván pénzbe kerülnek. – Gondoljunk csak egy geológiai talajvizsgálat sok százezer forintos összegére és ezek elkészítési időigényére. Valamennyi ELŐTANULMÁNY elkészítésével, ez az abszurd helyzet, a határidő csúszás és utólagos többletköltség elkerülhető lett volna
Legutóbbi hozzászólások